Tahad head soolot mängida? Teooriast on sel juhul vähe. Edasi räägibki Ats sellest, kuidas laade harjutada:
“Antud mazhoorsõrmestuste põhjal tuleks harjutada läbi iga helistiku kõik laadid – mängid konkreetses sõrmestuses läbi kõik laadid ja teine harjutus – alustad näiteks C-st ja mängid ära kõik C laadid (alguses soovitavalt toonikast toonikani ehk C kuni C ja tagasi). Vastavalt meie näitele tulekski esimeses harjutuses C joonia, D dooria, E früügia ja teisel juhul C joonia, C dooria, C früügia jne.
Lisaks võiks endale meelde jätta laadide asukohad, mida tahetakse kasutada – et kust kõige mugavam on mängida näiteks minoori (eooliat), miksolüüdiat jne. Eooliat on kõige lihtsam mängida nii, et soovitav toonika jääks esimese näpu alla kuuendal või viiendal keelel ja siis on neljanda sõrme all selle duuri sõrmestus, mida mängima peab. Näiteks A minoori jaoks on 1. sõrm viiendal krihvil kuuendal keelel ja 4. sõrm on C. Ehk mängid 6/4 mazoori sõrmestust, lihtsalt alustad esimese näpuga. Sama sõrmestus viiendal keelel oleks A vastavalt 12 ja C 15ndal krihvil.
Miksolüüdia leiab vastavalt sama noodi „alt“ ehk kvart kõrgemalt, mis kitarril ongi lihtsalt järgmine keel. Näiteks kui on vaja G miksolüüdiat mängida, siis G all on C noot ja seega on teada, et mängin hoopis C duuri. Aga neid pähe pole mõtet tegelikult õppida – vastavat laadi kuskil loos/põhjal kasutades jääb see ise meelde, vägisi pähe tuupides kindlasti mitte. Aga kuskile kleebitav tabel siiski, mis näitab et natud laadi toonia on seal, kus on JOONIA ning kui tahetakse antud helistiku muud laadi mängida – näiteks lokriat – siis tuleb võtta aluseks antud duur, kuhu lokria on kirjutatud. C puhul neljandalt krihvilt Db duur.
Lisaks et laadid oleks silmaga eristatavad võib proovida kõik laadid ühe keele peal ära mängida – näiteks E laadid. See tabel oli üle-eelmise postituse lõpus, mis rääkis soolodest üldisemalt.
Siinkohal ongi E laadide harjutamiseks välja pakkuda sellised akordi kombinatsioonid (kas keegi tahab akordijärgnevused salvestada ja saata? 🙂 ning mängida kas eelpool näidatud ühe keele varianti või sulgedes olevad mazhoore:
Akordid on valitud sellised, et kahepeal kokku kajastaksid antud laadi noote.
Loomulikult võib ka ise oma põhja salvestada või kahekesti kordamööda mängida – üks põhja ja teine improt – arendab mõlemat poolt – akordidega rütmi hoidma ning vastavalt rütmile soolot mängima.
Ja kui lähed nüüd kuskil jämmima ja keegi ütleb, et mängi siia peale G miksolüüdiat, siis on sul selge, et tegelikult mängid C duuri ja kõik on korras 🙂 ”
Antud kirjatükis on Ats kasutanud talle Mart Soo poolt jagatud teadmisi
Kuidas sina soolomänguga sõbraks said? Kõik kirjutised on oodatud!
….ja kui on veel inspireeriv taust ka
http://www.youtube.com/watch?v=HEqWqKCHTlM
(C duur)