Kitarrisoolode teema oli Kitarrikooli foorumis hiljuti kuum ja Ats võttis kätte ning kirjutas sinna oma hiljutistest kogemustest. Tundub mõistlik jutt ja et see foorumi sügavustesse ei kaoks, siis lubas ta lahkelt selle ka siin blogis avaldada. Niisiis, räägib Ats, kes on kitarri õppinud aasta ja vist 9 kuud:
“Soolode puhul enamasti sõrmestuste ära õppimisest ei pääse. Elu läheb palju lihtsamaks kui need selged. Kui sõrmestused selged, siis võiks hommikuseks soojendusharjuseks võtta kõikides sõrmestusest intervallide (terts, kvart jne) üles alla läbi mängimine ning soolo kombinatsioone näiteks 313 või 1371 või 1315 jne (igaüks tähendab mööda sõrmestust mitu nooti edasi või ka tagasi – 7 võib olla ka 1 tagasi). 5-15 minutit on täiesti piisav – peaasi, on seda iga hommik teha.
Ise soovitaks seda sõrmestuste süsteemi, kus sõrmestusi on 7 – lähevad noodi kaupa edasi – CAGED süsteem põhineb akordidel ning neid on 5. Sõrmestusi saab mängida nii, et igas sõrmestuses on miski näpp, mis jääb paigale (et saaks pimesi mängida) või siis nii, et igal keele on 3 nooti. Ja ilmselt on veid variante veel – ühte õiget pole, tuleb ise vaadata, mis endale rohkem sobib.
Ja kui C helistik selge ja kõik peas , siis edasi võta järjest muid helistikke juurde – selle koha pealt on kitarr palju lihtsam pill kui klaver – kõik sõrmestused jäävad sõltumata helistikust samaks, lihtsalt algusnoot tuleb õige valida
Edasi võib mängida soolot kas vastavalt loo helistikule (tuleb vaadata, et kui see muutub keset lugu, et siis õiget helistiku mängida) ning lihtsalt mängida kas intervalle või suvalisi noote mööda sõrmestust ja vaadata, mis meeldib
või vastavalt igale akordile mõni kätte harjutatud kombinatsioon 131, 3135 kombineerides nootide pikkust, pause, trioole vastavalt tundele ja kui see selge, siis õppida ära loo meloodia nii, et suudad suvalisel hetkel meloodia peale pöörduda ning kasutada eelmise kahe kombinatsiooni vahel meloodia noote.
Kõige lihtsam on alustada kitarrikooli õpikust bluesi pentatoonikaga – neid lihtsalt õige rütmiga mängida/jämmida õige helitausta najal – kuni tekivad meeloodiakatked, mis endale meeldivad ja need meelde jätta või üles kirjutada.
Ja kui mingi uus käik selge on, siis võiks seda kohe kuskil loos/põhjal kasutada – ei pea olema nii, et õpid kogu elu sõrmestusi ja jämmini/funini ei jõuagi – ehk kohe kui esimene sõrmestus selge, siis tuleks antud sõrmestuses soolot hakkama mängima – õige rütmiga suvalisi noote ja vaatad, mis välja tuleb.”
Ats nägi vaeva ja joonistas ka oma sõrmestused üles. Vt siia:
sõrmestused_C
sõrmestused_3keelel
Kuidas sina soolosid improviseerima õppisid või õpid?
Näiteks taust, kus on ainult G ja F duurid ja juba “vaimusilmas nähes”
mismoodi akord välja näeb on lihtne ainult nende kolmkõla nootidega soolotada/jämmida,
proovida neid ühendada, sekka osalisi akorde (nt. jätan toonika üldse mängimata, pentatoonika muidugi), eriti vingelt kõlab jah see intervallidega mängimine, aga hetkel mõtlen sellist
kombinatsiooni- sama noot oktaavilise vahega (tekib sihuke nagu pinge?), eriti jazz värk. Aga see on kõrgem pilotaaz, mina suudan seda ainult kahe noodiga teha ja ilma et muid noote kõlaks, aga tegelikult on asi ikka päris keeruline- Kristo ehk kirjutab sellest lähemalt.
Minu tabeli selgituseks, et:
C ja A tüübilistel- toonika 5 keel
G ja E tüübilistel- toonika 6 keel
D tüübilisel – toonika 4 keel
ja kui lisaks sellele on silmeees ka tüübid, siis rohkem polegi vaja teada- kogu leht selge.
Selline oli minu tee kuidas jõudsin tõeni!
http://www.hot.ee/ballaadinc//CAGED%20k%c3%b5ik%20duurid.pdf