Üks korralik kodumaine popi- ja rokiajakiri, mis see siis ära ei ole? Kuid kui keegi püüabki muusikaajakirja teha, läheb too lapsuke ikka ja jälle enneaegselt hingusele. Laenasime need olnud headelt inimestelt kokku ning asusime lugema. Muusik, InVox, Popsti, Kuum, Nael, Nailboard Magazine, Metroo ja Pläkk. Oli huvitav ettevõtmine.
Tekst: Mart Niineste, Eesti Päevaleht
Fotod: Kris Moor
Muusikust ja Kuumast õhkub laia profiiliga ajakohase muusikaajakirja ambitsiooni, mis avaldub kas või kaanenägude valikus ja kontserdikriitikas. Seda viimast kohtab tänapäeval, mil standardiks on fotogalerii, üliharva. Hoogsalt alustanud Nael paistab silma kronoloogiarubriigiga – seegi on märk haardest. InVox on rohkem süvahuvilisele, väärtuseks intervjuud.
Tagantjärele lugedes on näiteks Pläki numbrid ju dokumendid 1990ndate teise poole raskerokiskeene elust, tegemistest ja arvamistest. Et tollal oli siinkandis põhisõna black metal, keskendus ajakiri suuresti sellele. Näib, et intervjueeriti iga vähegi bändi moodi punti, mis järgmise numbri ettevalmistamise ajal Eestis tegutses – raskerokihuvilisele huvitav avastada, kes, kus ja millal mängis ning mida parajasti mõtles. Sama kehtib ju tegelikult kogu loetelu kohta.
Päeva- ja nädalalehtede kultuurikülgedel jagab muusika praegu ruumi teatri, kino, kirjanduse ja kunstiga iga ajakirjandusžanri arvestuses. Omad raamid seab lai lugejaskond. Uudiste avaldamise ja kontserdigaleriide kohana toimivad meelelahutusportaalid. Sirbi ja Müürilehe muusikatoimetajad on maad jaganud ja kaevavad omadel lappidel süvitsi. Kunagi Eesti Päevalehe kõrvalt tehtud melu.ee-st pole enam midagi alles. Rada7 saab tänavu 15. Pläki tegijad teatavad, et nende karavan ei kavatse peatuda. Juurde on tulnud Helilaine internetiväljaandena. Praegu hoiad muide käes Kitarri. Aga popkultuuriloo süvitsi jäädvustajana võiks ka üks laiemapõhjalisem eestikeelne muusikaajakiri ikkagi aeg-ajalt olemas olla. Et ajakirjade tegemisest midagi jääks, otsisin üles nende toimetajad ning palusin meenutada…
Loe toimetajate meenutusi ajakirja sügisnumbrist (12/2014)