Seekordne teema on suunatud andekatele ja tublidele rokisõpradele, kes on alles oma lõputute kitarriõpingute alguses. Kui vanal heal ning ilusal ajal oli igas bändis tavapäraselt kaks kitarristi − üks rütmi- ja teine soolomees −, siis tänapäeval on olud muutunud. Nimelt soolokitarristi pole enam vaja! Kohe, kui algab kitarrisoolo, arvab raadiodiskor, et lugu sai läbi ja on aeg midagi väga tarka öelda.
Tekst: Vahur Vessart
Foto: Kris Moor
Nii et 95% ajast laval, eriti aga stuudios mängime me kõik rütmikitarri. On ülimalt oluline saada heaks rütmimängijaks, et toetada bändi lauljat ning hoida koos trummi ja bassiga mõnusat gruuvi. Hea rütmikitarristina on ka lootust rohkem tööd saada.
Täna õpime lihtsa loo abil kasutama kahte olulist rokipärast akordivõtet: need on kvint ehk powerchord ja sus2.
Kvint on rokimeeste tähtsaim akord, veidi liialdades võib öelda, et sellel kogu rokk põhinebki. Lülitame sisse distortion’i või overdrive’i ja keerame helitugevuse 11 peale. Midagi võimsamat kui powerchord polegi olemas. Kui tavapäraselt koosneb lihtakord kolmest noodist (duurhelirea 1-3-5 aste, molli 1-b3-5 aste), siis kvint koosneb vaid kahest noodist: 1-5. Seega kvindivõte ei määra, kas tegu on duuri või molliga, vaid jätab otsad lahti. Noodid võivad olla ka dubleeritud, siis kõlab kvint võimsamalt (vt E5 võtteid skeemidel 1−4). E5 puhul võib appi võtta ka lahtised keeled.
Akord sus2 viib meid popproki mängumaale. Keerake pisut kitarri helitugevust vähemaks ja oh seda ilu, kuldsed 80ndad tulevad meelde. Sus2 puhul on akordi kolmas aste asendatud teisega (vt skeeme 5 ja 6).
Nüüd loo juurde. A-osa põhineb kvindil, sekka paar lihtsat käiku E-bluusiskaalal.
Oluline on mängida puhtalt ja rütmiliselt täpselt.
B-osas on kasutusel Csus2 ja Dsus2 – hoidke akordid ilusti kõlavana. Kui pedaalikohvris juhtub olema chorus, siis nüüd on selle kasutamine igati lubatud ja isegi õigustatud. B-osa lõpus kohtume ka akordiga E7#9 ehk nn Hendrixi akordiga.
Kui olete rütmikitarri partiid omandanud, siis kasutage lugu ka jämmimiseks. Skaaladest võite A-osa peal kasutada Em-pentatoonikat ja E-bluusi, B-osal E-minoori skaalat. E7#9 peal võib veel igasugu trikke teha, aga sellest juba mõnes järgmises loos.
Vaata noote ja skeeme ajakirja suvenumbrist (7/2013)
Kuula helifaile:
Rokkiv rütm taust